معرفی کتاب : امامیه و مذهب اسماعیلیه
كندوكاوی در بنیاد فرقههای امامیه :
اثنی عشریه ، باطنیه ، صباحیه ، اسماعیلیه و فرقههای صوفیه
مؤلف : استاد علی اکبر خانجانی
تقدیم به:
روح شهید شاهد دكتر علی شریعتی
تاریخ تألیف : 1383
تعداد صفحه:95
برای دانلود کتاب ” امامیه و مذهب اسماعیلیه” کلیک کنید.
مسلمانان و شیعیان همچون پیروان سائر مذاهب حقّه، بارها در طول تاریخ خود دچار فترت و نسیان و گمشدهگی و بیهویتی گشتهاند و رد پای هدایت را گم نموده و به پریشانیها و بلایای عظیمی مبتلا گردیدهاند. این بدان دلیل بوده كه نوری از ایمان و معرفت را در فردی از مذهب خود آشكارا نیافته اند. فرقۀ اسماعیلیه نیز چندین قرن است كه دچار چنین ظلمتی شده و در این تاریكی و بیهویتی دست بهر طناب پوسیدهای می زند و ساقط می شود: طناب غرب و مدرنیزم، طناب ملیت، طناب دانش و فن، طناب شعر و ادب، طناب حسرتِ گذشته ای بر باد رفته و…. طناب پرستش آبا و اجداد و نژاد و مراسم میان تهی.
بروز نژادپرستی در هر فرقهای نشانۀ انحطاط آن است مثل صهیونیزم ! انسان بمیزانی كه خود از هر معنا و هویت روحانی تهی میشود متوسل به پرستش آبا و اجداد و نژاد و شجره میشود. جنون شجره شناسی و نسب نامه نویسی در اسماعیلیۀ جدید یكی از این نشانه هاست.
واقعیت بشری نشان میدهد كه بقول قرآن كریم، هیچ فرد و گروهی بدون داشتن امام و اسوه و پیشوائی زنده قادر به ادامۀ حیات نیست چه امامی بر حقباشد و چه ناحق . امروزه مایكل جكسون و بوش و ستارگان سینمائی و ورزشی نیز هر یك به مثابۀ یك امام برای گروههائی ویژه هستند كه آنان را بسوی جهل و جنون هدایت میكنند.
واقعیت اینست كه هیچكس بدون امامی زنده نیست كه اثر این امامان زنده بسیار شدیدتر از امامان مرده میباشد. و یكی از افتخاراتاسماعیلیه این بوده كه دارای امامانی زنده در هر عصری بودهاند چرا كه بقول رسول اكرم(ص) و تأكید همۀ ائمه صدر اسلام ، انسانی كه دارای امامی حیّ و حاضر نباشد جاهل است و هنوز به قلمرو ایمان وارد نشده است. مسئله امام حیّ بواسطۀ امام صادق(ع) در میان شاگردانش شدیداً مورد تأكید بود و اسماعیل و پیروانش در این مدرسه بر مدار چنین اندیشهای مبادرت به تدوین مكتبی خاصنمودند و وجود امام و امامشناسی را در محور حیات دینی قرار دادند و تأكیدی تا این حدّ در هیچیك از فرقههای امامیه پدید نیامد.
و بدین لحاظ میتوان اسماعیلیه را به لحاظ اصول اعتقادی امامی ترین فرقههای اسلامی و شیعی دانست و لذا كل معارف اسماعیلیه درطول تاریخ بر مدار امام شناسی شكل گرفته كه از افتخارات این فرقه می باشد. و این تأكید برحق گاه این فرقه را دچار گمراهی ها نموده تا هر كس و ناكس را امام بداند و فاطمی بودن و نسب نامه پرستی ، برآمده از چنین وسواسی می باشد. و نیز از این خصلت اعتقادیاسماعیلیه، بسیاری سوء استفاده كرده و دم از امامت زدند در حالیكه شیادانی ریاست طلب بیش نبودند. برای اثبات امامت خود نیز فقط كافی بود كه یك نسب نامه برای خود اختراع كنند و خود را به امام جعفر صادق متصّل سازند و مقداری از شعارها و شعائر اسماعیلیه را دامی برای جذب مریدان نمایند.
به همین دلیل تعداد تفرقهها و انشعاباتی كه در فرقۀ اسماعیلیه رخ نموده بمراتب بیشتر از سائر فرقهها بوده است. و هم اكنون حدود پنج فرقۀ بزرگ اسماعیلیه با امامان متفاوت و متخاصمی در بلاد اسلامی حضور دارند و هر یك با نسبنامهای در جیب خود دعوی حقانیت و امامت میكنند : فرقۀ نزاریِ قاسم شاهی دارای چهل و نه امام ، فرقۀ نزاری محمّد شاهی دارای چهل امام ، فرقۀ طیبی دارای بیست و شش امام ، فرقۀ داودی دارای پنجاه و دو امام و فرقۀ سلیمانی دارای چهل و نه امام . و علاوه بر این ، چندین فرقه منسوب به اسماعیلیه در هندوستان و یمن و افغانستان و سوریه و لبنان و مصر و شمال آفریقا پراكنده و دارای امامانی جداگانه میباشند و برخی از آنان چند قرن است كه امام مشخصی ندارند و در انتظار ظهور بسر میبرند. و در مجموع كل این فرقههای منسوب بهاسماعیلیه دارای بیش از دویست امام هستند.